MIT STILLE HJEM

En danseforestilling om kvinder der danser på trods…

På scene står tre mennesker – tre kvinder – tre danser – tre ukrainer. Sammen med seks andre kvindelige danser, deler de med publikum et personligt øjebliksbillede af en nutidig og historisk krigstilstand. En tilstand og dermed forestilling, hvor afmagt og uvished uundgåeligt er til stede sammen med mod og styrke.

’Mit Stille Hjem’ er kommet til verden med et fælles ønske om at ville hjælpe – hjælpe hvad vi kan med hvad vi kan – og vi kan dans. Forestillingen er således skabt gennem et kunstnerisk samarbejde med tre ukrainske dansere, der er flygtet fra deres hjemland efter den russiske invasion. Siden den 21. marts 2022 har Kateryna Kuznetsova, Yekateryna Bysheva og Oleksandra Maksimchuk været en del af kompagniet, efter Holstebro Dansekompagni hjalp dem ud af Ukraine.

Skabelsesrummet, processen og dermed scenen er både blevet til et rum til bearbejdelse af sorg, vrede såvel som den limbo-tilstand, som danserne befinder sig i. De tre Ukrainske dansernes fortællinger og oplevelser har dannet grundlag for forestillingens indhold og rejse.

Forestillingen starter i livet før krigen der abrupt forandres for altid af krigens udbrud. Herefter er livet ikke de samme som i går, man er ikke den samme person som i går, forandret for altid. Enkeltvis og i fællesskab bevæger danserne sig gennem faser af chok, sorg, vrede, benægtelse og mod. Forestillingen reflekterer over tematikker som hjem, magtløshed, fællesskab og psykisk og emotionel overlevelse.

Forestillingen er et fragmenteret indblik i den indre kamp, der opstår hos mennesker på flugt fra sit hjem. I deres udholdenhed oplever vi det stille men vigtige håb, som forestillingens egentlig eksistens også repræsentere.

Forestillingen er en hyldest til den ukuelige styrke, der ligger i kvinden og mennesket såvel som i fællesskabet – både det nære og det fjerne på tværs af globale grænser og generationer. Forestillingen skabes derfor også i samarbejde med andre dansere og er en akkumulation af den fælles kreative proces med input fra alle medvirkende.

  • Koncept og iscenesættelse

    David C. Price

  • Koreografi

    David C. Price og Marie Brolin-Tani

  • Koreografisk assistance

    Paulina Šmatláková

  • Ny komposition og lyddesign

    Søren Vestergaard

  • Kostumedesign

    Åsa Gjerstad

  • Lysdesign

    Kim Glud

  • Dramaturgi

    Rikke Frigast Jakobsen

Medvirkende dansere fra Holstebro Dansekompagni

  • Photo of Kateryna Kuznetsova
    Kateryna Kuznetsova

    Ukrainske Kateryna Kuznetsova dimitterede i 2015 fra Luhansk Taras Shevchenko National University i Ukraine, hvorfra hun uddannede sig i moderne dans. Fra 2016-2022 arbejdede hun på Kyiv Modern Ballet Theater. Fra 2020 var Kateryna assisterende koreograf ved Insha Vystava Dance Company i Kyiv, Ukraine

  • Photo of Yekatierina Bysheva
    Yekatierina Bysheva

    Ukrainske Yekatierina Bysheva er i gang med sin bachelor ved Kyiv University of Culture and Arts. Derudover er hun medlem de uafhængige performing-virksomheder, Procontemporary og Baza.art people

  • Photo of Oleksanda Maksimchuk
    Oleksanda Maksimchuk

    Ukrainske Oleksandra Maksymchuk er uddannet i moderne dans ved Dnipropetrovsk College of Culture and Arts. Efterfølgende viderespecialiserede hun sig inden for samme område ved Berdyansk Pedagogical University. Derudover har Oleksandra 3 års erfaring som balletdanser ved Kyiv Modern Ballet Theater

  • Photo of Marie Brolin-Tani
    Marie Brolin-Tani

    Kunstnerisk leder og koreograf

    Svenske Marie Brolin-Tani har siden 2013 været kunstnerisk leder for Holstebro Dansekompagni. Som én af de helt centrale figurer inden for moderne, skandinavisk dans har hun haft en særlig tilknytning til Aarhus, hvor hun i mange år arbejdede og boede. Først som danser på Den Jyske Opera og Aarhus Teater, sidenhen som grundlægger og leder af MBT Danseteater, som var én af de førende dansekompagnier i Danmark.

    Efter tiden i Aarhus blev hun leder af det internationalt anerkendte Skånes Danseteater, hvor hun førte kompagniet frem og skabte dets nuværende base og rammer.

    Maries lange resumé som både koreograf og instruktør i film, teater såvel som dansebranchen bærer bl.a. præg af en lang stribe anerkendelser og udmærkelser heriblandt flere Reumert-nomineringer og modtagelser.

    Marie har senest koreograferet succesforestillingen, ”Elsker dig for evigt”, for Holstebro Dansekompagni og Musikhuset Aarhus.

    (Hun/hende)

    Følg Marie Brolin-Tani på Instagram her.

  • Photo of Amalie Stitz
    Amalie Stitz

    Amalie Stitz færdiggjorde sin uddannelse hos Danceworks Berlin i 2021. Hun har fortsat base i Berlin, hvor hun danser for FMKF Collective ved Franka Marlene Foth. Derudover underviser hun i floorwork (flow acrobatics) og commercial/hiphop dance

  • Photo of Caroline Rodrigues
    Caroline Rodrigues

    Brasilianske Caroline Rodrigues er uddannet ved Federal University of Minas Gerais. Førhen arbejdede hun med ballet i São Paulo, men i 2021 kom hun til Europa for at danse i både Tyskland og Danmark

    Fotograf: Amanda Canhestro

  • Photo of Emilija Rudzite
    Emilija Rudzite

    Emilija Rudzite er tidligere elev ved Den Kongelige Balletskole i Holstebro, men er i på sit fjerde år hos Dansk Talentakademis danselinje. Emilija været udvekslingselev i både USA, Kina og England. Hun har senest været praktikant ved Dansk Danseteater og er i dag en del af dansekompagniet One Week Dance Company

    Fotograf: Mark Dyer

  • Photo of Lene Bonde
    Lene Bonde

    Lene er uddannet danser ved Hamborg Contemporary Dance School i 2010 og har efterfølgende taget en kandidat i danseformidling ved Den Danske Scenekunstskole.

    Hun er leder af danselinjen ved Dansk Talentakademi i Holstebro, hvor hun til dagligt underviser, koreograferer og udvikler. I sommeren 2018 startede Lene dansekollektivet; One Week Dance Company. Kompagniet består i dag af 10 unge danske dansere, som er bosat i hele Europa

  • Photo of Nikoline Due
    Nikoline Due

    Nikoline er uddannet ved Contemporary Dance School Hamburg i 2017. Herefter modtog hun et scholarship til Nuova Officina Della Danza i Torino, Italien. Hun har sidenhen arbejdet freelance i ind-og udland med bl.a. Dansk Danseteater, WangRamirez, DeleónCompany, Thomas Bentin, Uppercut Danseteater m.fl.